През последното десетилетие интересът към йога бързо нараства. Тази практика придоби такава популярност поради въздействието си върху тялото и съзнанието. Но все още се остава въпросът: Ако искам да практикувам йога, откъде да започна?

Причините, поради които,  новите ученици идват на практиките са различни, но най-честите са тези: да си възвърнат здравето и да се освободят от стреса. Темпът на съвременното общество неблагоприятно влияе на нашето съзнание, често се налага да потискаме емоциите си  и да „пренебрегваме“ себе си, ние почти не се движим  и всичко това създава напрежение и блокажи в тялото ни.  В резлтат на това то страда, което на свой ред засяга  качеството на живота ни. Няма друг начин освен да обърнем внимание на тялото. Някой избира лекарства и се опитва да ограничи движението, за да не си причинява дискомфорт, а някой избира пътят на йога и физическата активност.

От всички плакати в йога студията ни гледат красиви, здрави учители с релефни мускули  и обещават перфектно, силно тяло и спокойствие на ума. И с йога наистина може да получите желания резултат, но с правилния подход.

Често начинаещите не знаят откъде да започнат и коя посока да изберат. Искам да споделя няколко съвета.

Бъдете търпеливи

Разбира се, че искаме да получим някакви резултати веднага. Не веднъж съм чувала как момичетата се хвалят, че за един месец са успели да направят шпагат или челна стойка в центъра на залата. За новодошъл, това наистина може да изглежда вечатляващо, но аз, като преподавател с 10-годишен опит, мога да кажа, че в първия случай това  най-вероятно доведе до преразтягане на вече еластичните връзки, а във втория до напрежение в шията, а при повтарящи се изпълнения – до протрузии или дори хернии. И Hanumanasana (шпагат), и Shirshasana (стойка на глава) са невероятно полезни асани, но подходът трябва да бъде постепенен. За мен е много по-приятно да видя, как се отварят раменете на моите ученици, как се променя позицията на тялото при ходене, как след време се повдига сводът на стъпалото им. Това наисти са ОНЕЗИ промени, към които се стремим. Не очаквайте бързи резултати и не забравяйте, че в процеса на практиката, особено начинаещите трябва внимателно да наблюдават тялото си.

Упражнявайте се редовно

Една от грешките на начинаещите са нередовните практики. Някой започва да ходи твърде често: всеки ден, но тялото не е готово за това и това не носи желания ефект. Хората се разочароват и се отказват от занятията. Други идват веднъж месечно и очакват нещо да се промени. Най-важното е редовността на практиката. За начинаещите 2-3 пъти седмично в класн е достатъчно. Много по-добре е, ако през останалите дни вкъщи се опитате да си припомните и повторите нещо от класните занимания. Наблюдавайте какво наистина остава в тялото и какво „отминава“.

Наблюдавайте тялото си

То ще ви каже всичко. Обръщайте внимание на това как се чувствате след тренировката, на другия ден след тренировката … това е много важно. След класа трябва да усещате прилив на силата и в същото време спокойствие на ума. Ако умът се лута – вие сте превъзбудени. Ако нямате сили , значи сте се преуморили. Всяка практика трябва да промени нещо в тялото, но да не предизвиква пренапрежение.  Наблюдавайте за това, къде ви боли след практиките.  Леката болка от разтягане или от интензивна работа е нещо нормално, но има и болка, която унищожава. След практиката не трябва да ви боли гърбът или ставите. Ако чувствате болка в тези области, това означава, че правите нещо погрешно и трябва да го обсъдите  с вашия учител.

Усвоявайте асанати постепенно

трианг мукха ика пада пашчимоттанасана

Ако изпълнявате пашчимоттанасана(навеждане напред в седеж) със заоблен гръб, от това страда цялото ви тяло, дори и да не го усещате на момента. Много по-добре е да седнете на малка опора, да поставите колана на стъпалата си и да се изпънете(удължите) добре нагоре. Изтеглянето на гръбначния стълб чрез координираната работа на ръцете и краката е целта на всички асани! Използвайте допълнителни материали или опростени версии на асани. Развивайте практиката постепенно, без насилие над себе си.

Изберете подходящия учител

Намерете учител, когото разбирате добре и можете да му се доверите. Дори тези, които са завършили едно и също обучение, учат по различен начин. Намерете учител, който е готов да отговори на вашите въпроси и да помогне в усвояването на асаните.

Вечерна практика

Обикновено ефектът от практиката става забележим след месец редовни практики. Бъдете търпеливи, изберете посоката на йога, която ви подхожда и правилния учител. Насладете се на процеса на практиката и вътрешното спокойствие, която непременно ще ви донесе.

С нас вие винаги можете да започнете да практикувате в къщи.

Йога онлайн с Анна Данилова

Leave a reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *