Как да подобрим имунитета си?

Свикнали сме с това, че човек сам решава всичко. Така ни учеха – дълго и упорито. И дори когато бавно започваме да разбираме, че това изобщо не е вярно, навикът ни да държим в всичко в своите ръце има свойството да се отключва, дори и без наше знание. Затова, непрекъснато се борим с нещо.

Ако говорим за здравето, тогава се борим с токсини, вируси и инфекции, с болка, умора, лакомия или, обратното, с лош апетит. И в тази борба забравяме, че като цяло нашето тяло е  много високоорганизирана система, която сама трябва да се бори с всичко това. Ние само трябва да й помогнем да не губи енергия за всякакви глупости, а да прави бизнес. Може би това е така, защото имунната система(това е, което трябва да се бори, а не ние) няма конкретен орган или конкретна локализация в тялото.

Обикновено знанията за имунната система се свеждат до факта, че има такива бели кръвни клетки, които се борят с вещества, враждебни за организма. И изглежда всеки знае, че когато се разболеете, трябва да пиете витамин С и ехинацея, например, за да укрепите имунната система. И след курс на антибиотици лекарите обикновено съветват да приемате пробиотици в продължение на седмица или повече. Доста от нас са свикнали да си поставяме диагноза със „слаб имунитет“ и обвиняваме  във всичко в лошият климат, замърсяването и стреса.

Трябва да започнете с това,че никой, освен самите нас, няма да се грижи за нашия имунитет. Но ако се погрижим за него, тогава самият той ще ни предпази от всичко враждебно и ненужно, просто защото това е негова работа. И както би трябвало да се научим от житейския опит, е необходимо да промените това, което може да се промени (хранене, сън) и да приемете това, което не е във вашата сила, за да се промени. Затова е логично да започнем с храната.

Микробиом и храносмилателната система

Как да подобрим имунитета си? Храносмилателната система е основата на добре функциониращата имунна система.

През последните години се появяват все по-сериозни изследвания по темата, че имунитетът зависи главно от работата на храносмилането ни. Микробиологът Джулия Андерс, която посвети дълги години на изучаването на ефекта на нашия микробиом върху имунитета, заключава, че червата ни са 2/3 от нашия имунитет.

Редовно се появяват нови творби за огромната (а понякога и плашещо огромна) роля, която микробиомата играе в нашия живот. Друг водещ специалист по тази тема, д-р Том Билела, стигна до извода, че човек „носи“ 3-4 кг микроорганизми. И следващото заключение, което той прави: човек има повече бактериална ДНК от човешката ДНК.

В човешкото тяло има около 1014 клетки, докато броят на микроорганизмите (а това е микрофлората на червата, кожата и лигавиците) е около 1031. Впечатляващо, нали? Такъв голям брой микроорганизми в нашата система са абсолютно необходими за нашия живот и не всички аспекти на това явление все още са изучени. Очевидно близкото бъдеще ще ни донесе много интересна информация по тази тема.

Роля на пробиотики

Междувременно се знае, че нашата задача е тези няколко килограма микроорганизми да бъдат полезни бактерии в огромното си мнозинство, а патогенните организми да бъдат в силно малцинство, за да не управляват концерта в нашето тяло. Този баланс се влияе предимно от това, какво ядем. Патогенните организми процъфтяват в кисела среда, доминирана от захар и рула, сладкиши и мармалади, кифли и торти. Полезната микрофлора се храни с фибри. Това са главно зеленчуците. Затова сравнете в процентно съотношение, колко е в ежедневната ви диета.

Когато храносмилането се случва в тялото ни, по някакъв начин дори здравословните храни не се усвояват правилно и често предизвикват алергична реакция. Защото кръвта не получава витамини и други хранителни вещества, които не са разбираеми за имунната система, а неразбираеми, неразделни фрагменти от продукта. И имунитетът се втурва към помощта, отделяйки защитни антитела. Оказва се, че тялото харчи огромно количество енергия за такава борба с непонятни за него фрагменти, докато микрофлората губи почва за патогенни организми, които процъфтяват върху захар и глутен (преди всичко).

Как да подобрите имунитета си
южен парк

По-нататък – още повече, започва да ни липсват ензими за разграждането на продуктите; тялото се опитва да се отърве от токсините, но отделителната система също не може да се справи, така че мастните клетки “идват на помощ”, където може да се изхвърли този боклук. Имунитетът се опитва да се справи с тези тъжни последици от недохранването, но останалото просто не е достатъчно. Независимо дали е настинка, инфекция или стрес – няма повече ресурси за това, защото храносмилането отнема твърде много.

Трябва да настроите червата

За да дадете на имунната система способността да работи правилно, трябва да настроите червата. Какво трябва да се изключи от диетата? Определено – захарта и глутена (в пшеница, ръж и ечемик във всичките им прояви). Да ги премахнете от диетата си е много трудна задача, но си струва. Да, за начало можете да го намалите, да го замените с нещо, но в крайна сметка трябва да го премахнете.

Друга причина, поради която трябва да започнете с червата и храненето: ако този проблем не бъде решен, тогава от всичко останало ще има малка полза. Например, ако пиете висококачествени добри пробиотици, но тялото е подкиселено, те нямат време да оцелеят и да се размножат, има твърде малко от тях. Проведени са интересни проучвания, които показват, че полезните и необходими лактобацили, попадайки в силно подкиселен организъм, се държат по странен начин – те мутират в клетка мая, защото в противен случай те ще умрат. Качествените пробиотици са от голяма полза за нашето тяло, само ако попаднат в условията, при които могат да оцелеят.

Как да подобрите имунитета си
Как да подобрите имунитета си

И сега вече можете да говорите за това, с каква можете да се “нахраните” и да укрепите имунната система. Имунитетът трябва да бъде изграден и / или укрепен. Защо да се укрепва? За да можете безболезнено и с минимални усилия  можете да понесете допълнително натоварване или извънредни обстоятелства. Например, да не страдате много от планинска болест, покорявайки величествените върхове или не се разболеете с пневмония, когато случайно намокрите краката си в студен ден.

За да се работи за укрепване на имунитета, е важно да се разбере общата стратегия, а не да се правят единични атаки.

Очаквайте нови статии на тема: Как да подобрим имунитета си.

Йога онлайн на нашия сайт: пактикувайте с нас

Leave a reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *